Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Dzierzkowice

Szczegóły dokumentu

Powrót do listy dokumentów
Tytuł
Postanowienie dotyczące przebudowy drogi powiatowej nr 2639 L Józefów – Dzierzkowice w gm. Dzierzkowice od km 15+125,00 do km 18+507,00
Data utworzenia
2017-08-09
Obowiązujący
2017-08-09 -
Opis

Dzierzkowice, 09.08.2017 r.

BRI. 6220.4.4.2017

 

P O S T A N O W I E N I E

 

Na podstawie art. 63 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r., poz. 353), po rozpatrzeniu wniosku P.P.T.H.U. ROLBUD i Kopalnia Piasku Roman Madejek działającego w imieniu i na rzecz Zarządu Powiatu Kraśnickiego z dnia 14.06.2017 r oraz zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Lublinie oraz Lubelskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Lublinie

 

p o s t a n a w i a m

nie stwierdzać potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko pod nazwą:

„Przebudowa drogi powiatowej nr 2639 L Józefów – Dzierzkowice w gm. Dzierzkowice od km 15+125,00 do km 18+507,00” w ramach projektu pt: "Przebudowa drogi powiatowej nr 2639 L Józefów - Dzierzkowice w gm. Dzierzkowice".

 

U Z A S A D N I E N I E

Dnia  14.06.2017 r. do Urzędu Gminy Dzierzkowice wpłynął wniosek P.P.T.H.U. ROLBUD i Kopalnia Piasku Roman Madejek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pod nazwą: „Przebudowa drogi powiatowej nr 2639 L Józefów – Dzierzkowice w gm. Dzierzkowice od km 15+125,00 do km 18+507,00”. Z przedłożonych dokumentów wynika, że P.P.T.H.U. ROLBUD i Kopalnia Piasku Roman Madejek działa w imieniu i na rzecz Zarządu Powiatu Kraśnickiego na podstawie pełnomocnictwa z dnia 01.06.2017 roku.

Przedmiotowe przedsięwzięcie zgodnie z §3 ust. 1 pkt 77 Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016 r, poz. 71) kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Wójt Gminy Dzierzkowice wszczął postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla ww. przedsięwzięcia i wystąpił do organów współuczestniczących o wydanie opinii w sprawie.

Na podstawie art. 64 ust. 1 pkt. 1 oraz ust. 3 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r. poz. 353 z późn. zm) zasięgnięto opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Lublinie, który pismem znak: WSTV.4240.63.2017.AS.1 z dnia 26.07.2017 r. wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

W związku z art. 63 oraz na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r. poz. 353 z późn. zm) zasięgnięto opinii Lubelskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Lublinie w sprawie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Organ ten w piśmie znak: DNS – NZ.7016.194.2017.AS z dnia 25.07.2017 r. nie stwierdził konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Z analizy karty informacyjnej wynika, że przedsięwzięcie polega na przebudowie drogi powiatowej nr 2639 L Józefów – Dzierzkowice w gm. Dzierzkowice a swoim zakresem obejmuje odcinek od miejscowości Sosnowa Wola do Dzierzkowice Wola od km ok. 15+125 do km ok. 18+507 o długości ok. 3,382 km i szerokości jezdni wynoszącej 5,5 m.

Wszystkie elementy drogi przewidziane do przebudowy lub nowoprojektowane nie wykroczą poza granice istniejącego pasa drogowego. Realizacja przedsięwzięcia będzie obejmować:

-        odnowienie istniejącej nawierzchni jezdni w istniejącym śladzie z ewentualnym poszerzeniem jezdni na łuku drogi,

-        przebudowę poboczy,

-        udrożnienie istniejących przepustów pod drogą powiatową,

-        odtworzenie rowów przydrożnych,

-        ewentualną zmianę organizacji ruchu w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu,

-        ewentualną przebudowę skrzyżowań.

Prace związane z przebudową drogi powiatowej nr 2639 L będą polegały głównie na wzmocnieniu istniejącej nawierzchni, poprzez położenie nakładki przy użyciu rozsciełacza mas bitumicznych oraz walca drogowego. Ponadto w trakcie prac zostanie miejscowo wykorzystana frezarka drogowa w celu wyrównania i ujednorodnienia projektowanej konstrukcji przebudowy drogi.

Parametry techniczne przebudowywanej drogi powiatowej:

  • klasa drogi – Z,
  • droga jednojezdniowa dwukierunkowa o szerokości jezdni – 5,5 m,
  • pobocza - o szerokości 1,0 m, umocnione kruszywem łamanym stabilizowanym mechanicznie.

W ramach realizacji przedsięwzięcia zostaną wykonane następujące roboty:

-   usunięcie roślinności kolidującej w postaci powierzchni trawiastych,

-   wyrównanie istniejącej nawierzchni jezdni poprzez frezowanie korekcyjne,

-   wzmocnienie konstrukcji jezdni wraz z ułożeniem nowej warstwy ścieralnej,

-   przebudowa skrzyżowań z drogami niższej kategorii,

-   wykonanie poboczy umocnionych kruszywem,

-   oczyszczenie przepustów drogowych z namułu.

 

Powierzchnia zajmowanej nieruchomości (powierzchnia pasa drogowego) wyniesie ok. 5,1 ha w liniach rozgraniczających. Przedmiotowa inwestycja w całości położona będzie w granicach pasa drogowego drogi powiatowej nr 2639 L. Docelowo ok 2,8 ha ww. terenu będzie stanowiła powierzchnia utwardzona, w postaci bitumicznej nawierzchni jezdni, chodników z kostki betonowej, zatok autobusowych, poboczy utwardzonych kruszywem, zjazdów na posesje. Obszar pasa drogowego o nawierzchni nieutwardzonej będzie posiadał  powierzchnię ok 2,3 ha, będą to głównie powierzchnie trawiaste, obejmujące infiltracyjne rowy odwadniające oraz zieleńce. 

Obszary przylegające do terenu przewidzianego pod realizację inwestycji stanowią m.in. pola uprawne z uprawą zbóż, roślin okopowych oraz pojedyncze sady; zabudowa zagrodowa miejscowości Sosnowa Wola i Dzierzkowice Wola. Na odcinku ok 0,3 km pomiędzy ww. miejscowościami prawostronne sąsiedztwo drogi stanowi teren leśny, las "Resztówka".

Wzdłuż przewidzianego do przebudowy odcinka drogi rosną liczne drzewa reprezentowane przez: lipy drobnolistne, jesiony wyniosłe, brzozy brodawkowate. W zakresie zaplanowanych prac objętych przebudową drogi nr 2639 L nie przewiduje się usuwania rosnących w pasie drogowym drzew.

Rozbudowa drogi jest związana ze złym stanem technicznym istniejących nawierzchni, które wymagają wykonania pilnych robót drogowych, w celu poprawy parametrów techniczno – użytkowych drogi i warunków bezpieczeństwa ruchu drogowego.

W celu ograniczenia do minimum możliwości wystąpienia negatywnych oddziaływań na szatę roślinną inwestor zamierza, aby prace budowlane, szczególnie w bezpośrednim sąsiedztwie drzew prowadzone były przy zachowaniu następujących środków ostrożności:

-        z zabezpieczeniem pni drzew przed urazami mechanicznymi poprzez szczelne obłożenie deskami lub owinięcie matami słomianymi,

-        z ręcznym wykonywaniem wykopów w obrębie bryły korzeniowej przy zachowaniu szczególnej ostrożności w przypadku ewentualnych robót ziemnych,

-        ewentualne roboty ziemne w obrębie bryły korzeniowej wykonywane w okresach niskich temperatur będą realizowane w jak najkrótszym czasie, a w okresie wysokich temperatur z zastosowaniem rozwiązań chroniących bryły korzeniowe przed nadmiernym wysuszeniem.

Ponadto w zasięgu korony drzew oraz w obszarach leśnych nie należy lokalizować zaplecza budowy.

Obecnie droga odwadniana jest powierzchniowo. W wyniku przeprowadzonych prac sposób odwadniania pozostanie powierzchniowy z odprowadzeniem wód poprzez pobocza do trawiastych rowów przydrożnych, które zostaną odmulone.

Inwestycja nie będzie powiązana z innymi przesięwzięciami , tym samym nie wystąpi tutaj kumulowanie się oddziaływań na środowisko w sensie negatywnym. Planowane przedsięwzięcie wpłynie korzystnie na usprawnienie przejazdu oraz poprawę bezpieczeństwa pieszych i innych użytkowników drogi.

Gospodarka odpadami będzie prowadzona zgodnie z obowiązującymi  w tym zakresie przepisami. Wszystkie rodzaje odpadów powstające na etapie realizacji inwestycji powinny być magazynowane selektywnie w wyznaczonych miejscach w sposób uniemożliwiający ich negatywne oddziaływanie na środowisko, w tym przenikanie składników odpadów do środowiska, a następnie przekazane odpowiednim jednostkom dysponującym wszelkimi pozwoleniami na odbiór odpadów, gwarantującym zagospodarowanie odpadów zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. Z 2016 r., poz. 1987 z późn. zm. ).

Ścieki socjalno-bytowe powstające na etapie realizacji inwestycji będą gromadzone w przenośnych sanitariach typu toy-toy. System odwodnienia drogi pozostanie w niezmienionym stanie. Bazy materiałowo-sprzętowe, zaplecze socjalne budowy oraz parking sprzętu i maszyn winny być lokalizowane z uwzględnieniem środków ostrożności i zabezpieczeń przed zanieczyszczeniem zbiorników wodnych i cieków oraz gruntu.

Na etapie realizacji przedsięwzięcia będą występowały uciążliwości powodowane emisją hałasu pracujących urządzeń budowlanych oraz pojazdów obsługujących budowę. Natężenie tego hałasu będzie porównywalne z hałasem komunikacyjnym, a z uwagi na krótki czas trwania prac uciążliwość akustyczna nie będzie zagrożeniem dla środowiska. Ograniczenie emisji hałasu w czasie budowy polegać powinno na m.in. maksymalnym skróceniu czasu trwania wszystkich robót, wykonywaniu prac wyłącznie w porze dziennej, stosowaniu nowoczesnych maszyn o niskiej emisji hałasu do środowiska i dobrym stanie technicznym oraz unikaniu równoczesnej pracy hałaśliwego sprzętu budowlanego.

Realizacja przedsięwzięcia nie może doprowadzić do przekroczenia dopuszczalnych norm hałasu, określonych dla terenów zabudowy mieszkaniowej, chronionej w myśl zapisów rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112). Poprawa parametrów technicznych nawierzchni drogi w znacznym stopniu wpłynie na zmniejszenie uciążliwości związanej z powstawaniem hałasu w czasie eksploatacji planowanego do  przebudowy odcinka drogi powiatowej nr 2639 L co poprawi klimat akustyczny w jej otoczeniu.

W okresie realizacji przedsięwzięcia można spodziewać się uciążliwości związanych z emisją substancji zanieczyszczających do powietrza, pochodzących z procesu spalania paliw w silnikach spalinowych samochodów i innych pojazdów wykorzystywanych przy pracach budowlanych i transportowych. Etap realizacji inwestycji  będzie krótki i nie wpłynie znacząco na stan środowiska i zdrowie ludzi. Emisja substancji zanieczyszczających w tej fazie będzie miała charakter krótkotrwały, przejściowy a uciążliwości z nią związane ustaną wraz z zakończeniem prac budowlanych.

Oddziaływanie planowanej inwestycji na środowisko dla fazy realizacji należy minimalizować poprzez prawidłowe zlokalizowanie zaplecza wykonawstwa i właściwą organizację robót. Wykonawca robót powinien dysponować nowoczesnymi maszynami i urządzeniami sprawnymi technicznie. Należy zwrócić szczególną uwagę na przestrzeganie obowiązujących przepisów BHP. Maksymalne skrócenie harmonogramu robót i szybkie oddanie do eksploatacji inwestycji to również jeden ze sposobów zminimalizowania ujemnego wpływu na środowisko. Materiały zastosowane podczas realizacji przedsięwzięcia, muszą posiadać wymagane atesty i spełniać odpowiednie normy.

Teren planowanej inwestycji leży w obrębie Kraśnickiego Obszaru Chronionego Krajobrazu, na którego terenie obowiązują przepisy rozporządzenia Nr 39 Wojewody Lubelskiego z dnia 17 lutego 2006r. W sprawie Kraśnickiego Obszaru Chronionego Krajobrazu (Dz.Urz. Woj. Lub. Nr 65, poz. 1224). Na obszarze chronionego krajobrazu, zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 2) ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
(Dz. U. 2016 r., poz. 2134 z późn. zm.) obowiązuje zakaz realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu przepisów z ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko. Zgodnie z art. 24 ust. 2 ustawy zakaz ten nie dotyczy  realizacji inwestycji celu publicznego. Planowane przedsięwzięcie jest inwestycją celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym stanowiąc realizację celów określonych w z art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2016 r., poz. 2147).

            Planowana do przebudowy droga zlokalizowana jest poza korytarzami ekologicznymi.

Przedsięwzięcie prowadzone będzie na terenie przekształconym antropogenicznie.
Ze względu na przyjęte rozwiązania inwestycja nie będzie oddziaływać negatywnie na najbliżej położone obszary chronione, jej oddziaływanie ograniczy się do okresu trwania prac wykonawczych, a więc będzie krótkotrwałe i odwracalne. Przedmiotowa inwestycja nie spowoduje trwałego uszczuplenia lub fragmentacji siedlisk przyrodniczych oraz siedlisk gatunków roślin i zwierząt, dla ochrony których wyznaczone zostały obszary europejskiej ekologicznej sieci Natura 2000, a także innego rodzaju zakłóceń w funkcjonowaniu tej sieci. Zakres prac nie wpłynie negatywnie na zachowanie integralności obszarów ani spójności sieci ekologicznej. Prace związane z realizacją przedsięwzięcia, jak i sama eksploatacja nie spowodują zjawisk w środowisku przyrodniczym, które mogłyby wywrzeć znaczące oddziaływanie na obszary Natura 2000 oraz na ochronę przyrody pozostałych form chronionych.

Z uwagi na skalę przedsięwzięcia w postaci istniejącego szlaku komunikacyjnego drogi publicznej bez wytyczania nowego przebiegu, nie przewiduje się zmiany warunków klimatycznych oraz negatywnego wpływu na klimat. Stwierdzono, że planowane prace w sposób nieznaczący wpłyną na zmniejszenie powierzchni sekwestracyjnej dwutlenku węgla, nieodczuwalne w skali klimatu regionu czy mikroklimatu lokalnego. Ponadto nie przewiduje się konieczności usuwania drzew, a zniszczone powierzchnie trawiaste zostaną odtworzone.

Na terenie objętym inwestycją nie wystąpią przekroczenia standardów jakości środowiska w odniesieniu do stanu istniejącego.

Zasięg przestrzenny oddziaływania przedsięwzięcia ograniczy się do najbliższego otoczenia jego realizacji.

Planowane przedsięwzięcie nie będzie stanowiło istotnego negatywnego oddziaływania na środowisko zarówno podczas realizacji jak i podczas eksploatacji.  Oddziaływania powstałe na etapie realizacji będą krótkotrwałe i lokalne. Z karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, że w okresie eksploatacji inwestycja nie będzie powodować przekroczeń standardów jakości powietrza, nie przewiduje się znaczącego negatywnego wpływu na środowisko związanego z emisją odpadów, nie będzie ono źródłem o istotnym oddziaływaniu na klimat akustyczny.

Uzyskane opinie oraz kryteria określone w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U.  z 2016 r. poz. 353) oraz w § 5 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2016 r, poz. 71) wskazują na brak konieczności przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko.

Biorąc powyższe pod uwagę, jak również działając na podstawie obowiązujących przepisów postanowiono jak w sentencji.

           

Postanowienie jest ostateczne i nie przysługuje na nie zażalenie.

      

Otrzymują:

  1. P.P.T.H.U. ROLBUD i Kopalnia Piasku Roman Madejek, Godów 1, 24-350 Chodel
  2. Pozostałe strony postępowania – BIP Urzędu Gminy Dzierzkowice
  3. A/a.

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Lublinie

Wydział Spraw Terenowych V

ul. Lubelska 4a

24-120 Kazimierz Dolny

  1. Lubelski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Lublinie

ul. Pielęgniarek 6

20-708 Lublin

ul. Pielęgniarek 6, 20-708 Lublin.

Plik
pdf pobrano: 1 raz
Osoba odpowiedzialna za powstanie informacji: Młynik Wojciech
Dodano do BIP dnia: 2017-08-09 13:28:06